قصص اطفال قبل النوم مكتوبة بالعامية

قصص اطفال قبل النوم مكتوبة بالعامية تعتبر من أجمل القصص  التي يسمعها الأطفال لأنها بالعامية فيكون فهمها أسهل على الطفل الصغير، وتقبل الكثير من الأمهات على حكي هذه القصص إلى الأطفال قبل الخلود إلى النوم، وسوف نتعرف على أجملها من خلال هذا المقال.

قصة الدب الكسلان

الدب الكسلان بيصحي من النوم كل يوم، ويقوم بنفس النشاطات اللي بيعملها دون أن يغير من نفسه، صحي يوم من الأيام متأخر. وما كنش قادر يتحرك من شدة التعب، وجسمه التخين .

راح يأكل العسل علشان يشبع، وقف جنبي شجرة، ومد أيده جوا الشجرة

علشان يأخذ العسل اللي يكفيه، ويسد جوعه، وكل وماشي وراح ينام ثاني.

أيضا هو من الدبابة الكسلانة جدًا واللي مش يحب الحركة، ويتحرك بس لما يروح يأكل ويرجع ثاني عشان كده بدا وزنه في الزيادة وكان صعب يتحرك علشان يأكل كان يسرق العسل من أي شجرة.

وكان ديمن ينام جنب خلية النحل لحد في مرة ملكة النحل غضبت جدًا، وزعلت من السرقة اللي بشكل مستمر. وقالت لازم الدب ده يعرف أنه مش هينفع السرقة على طول.

لازم نحط حد للمهزلة دي، وناخد حقنا احنا بنتعب وبنعمل وساكتين على سرقة الدب للعسل. وسابت الشجرة دي وراحت عملت خلية نحل في شجرة بعيد.

لذلك حطت عليها حراس أقوياء عشان لما الدب يجي يسرق العسل يحموا خليه، والدب صحى زي كل يوم علشان ياكل العسل لكن لقى الشجرة فاضية.

عمل أيه الدب؟

قعد يقلب بيده في الشجرة عرف أن خلية النحل غيرت المكان، بدأ يشم ريحة العسل لحد ما وصل إلى الشجرة اللي فيها الخلية الجديدة. وهو ماشي في الطريق كان ينام شويه ويصحى شويه.

وهو جعان لحد ما وصل للخلية، ولكن في المرة دي لقى مجموعة من النحل اللي بيحرسوا الخلية. هجموا على الدب وقعدوا يدافعوا عن الخلية.

كل مره يحاول الدب أن يسرق العسل يفشل وفي الآخر الدب زعل ومشي راح عند البحيرة قال يمكن اقدر أصيد سمكة وأشبع بها حاول يعوم بس ما كنش قادر علشان وزنه كبير جدًا.

وتعرض أيضا  إلى الغرق بس ساعدوا أصدقاؤه الزرافة والحمار الوحشي. اللحظة دي الدب تعلم أنه لازم يتعب عشان يقدر ياكل وأنه مش يسرق العسل بتاع النحل.

حدوتة الطاووس المغرور

كلنا عارفين أن الطاووس من الطيور الجميلة اللي أي حد يشوفه في العالم يعجب بيه وبريشه وألوانه، ولو عاوزين نشوف الطاووس ممكن نروح حديقة الحيوان أو ممكن نشوفه على التليفزيون.

حكاية الطاووس المغرور إن شكله كان رائع ويجذب النظر، ولكنه كان مغرور ودي كانت مشكلة عنده لأنه بيتعامل مع جميع الطيور والحيوانات ويتكبر عليهم.

طلعت الشمس في يوم من الأيام والطاووس كان زي كل يوم فخور بنفسه فرحان. وعمال ينفش في ريشة، ويستعرض شكله قدام كل الحيوانات والطيور اللي موجوده.

وقف طائر الكناري وكان صديق الطاووس، وقال له وأنت معدي قدامي باقول لك ازيك يا طاووس صباح الخير. وأنت مش عايز ترد وتبص لي من فوق لتحت.

بعد كده راح الطاووس طنش طائر الكناري، وبص بوشه على الجانب الثاني زعل الكناري، وكان عايز يتكلم بس ما رضيش. وقال أن طاووس من الطيور المغرورة والمتكبرة علي كل الطيور اللي موجودة في الغابة.

في يوم من الأيام كان الطاووس ماشي ولقى حمامة سوداء وقعه على الأرض متعوره في جناحها. وإصابتها خطيرة المفروض أن الطاووس كان يقول لها ألف سلامة عليكي علشان هي تعبانة ومش قادرة تتحرك.

بس الطاووس عشان متكبر أتفرج عليها، وسابها ومشي كان شايف نفسه أنه أفضل طائر من الطيور كلها. وأنه حتى لو مش قادر يطير فده معناه أن جمال ريشه خلاها أجمل الطيور.

ضحك الطاووس على الغراب

وبعد ما الطاووس خلص طريقه شاف الغراب الأسود، ومش كده وبس فضل يضحك عليه. وعلى ريشه الأسود. وكان على طول بيعمل كده دي مش أول مرة يعني الطاووس بيتريق على شكل الطيور علشان هو أجمل منها.

واعتقد أيضا أن الطيور دي شكلها وحش، أما هو شكله جميل خالص، وفي الأول كانت الطيور بتتخانق مع الطاووس، أما بعديها بيوم يسيبوه ويتجاهلوه.

لأنهم عارفين أنه مغرور والمغرور مصيره ايه، والطاووس ما كنش بيتكبر بس على الطيور بس كان برده بيتكبر علي الحيوانات. كان دائمًا شايف نفسه أجمل واحد فيهم وأصغر واحد في السن.

حاسس نفسه هو اللي بيملك النشاط والحيوية، ويقعد قدام والطيور يستعرض في نفسه، ومن غير ما يتكسف

وهو يضحك ويقول أنا عارف أنكم غيرانين مني.

صعب أنكم توصلوا المستوى ده يبقى جمالكم كده، ولا شكلكم كده كان بيسيب جميع المشاكل والمشكلة الرئيسية اللي كان بيعملها هو أنه يتكبر عليهم مش بيبطل كلام.

عقاب الطاووس

وبعد فتره الطاووس مرض، وبدأ الريش بتاعه اللي كان فرحان به يقع والريش ده هو اللي كان بيتباهى بيه قدام باقي الطيور. قعد الطاووس يعيط على ريشه طول اليوم. لأنه كان عمره ما يتخيل أن حاجه زي كده ممكن تحصل له.

لأنه فاكر أن ريشه هو اللي بيميزه عن باقي الطيور، لأنه عاش حياته كلها يتكبر على الطيور أزاي الحاجه اللي كان بيتكبر بيها تروح كده وأزي يعيش وسط الطيور كده.

وكان فاكر أن كل الطيور هتضحك عليه، وتتكبر عليه وأن الحال يتبدل والغراب والحمامة يجيء تريقه عليه بس محصلش كده. كل الطيور كانت تتعامل معه بأسلوب كويس من غير ما يتكبروا عليه.

وهو فهم كده وأتأسف لهم خالص، وتعلم الدرس وبعد كم شهر لقى علاج لمرضه. وهو الريش بتاعه ورجع الريش ثاني بس ما رجعش يتكبر زي زمان ورقي بيعامل الطيور معاملة كويسه.

 حدوتة البخيل والدجاجة

في يوم من الأيام كان في راجل بخيل عنده دجاجة لقي أنها بتبيض بيضة ذهب كان البخيل معتقد أن الدجاجة مليانه بيض ذهب.

فراح جاب السكين وذبح الدجاجة عشان يأخذ كل الذهب اللي جواها.

وبعد ما مسك السكين وشق الدجاجة نصين مش لأقي أي حاجة داخل الدجاجة.

حزن البخيل على طمعه لأنه لو لطمع كان كل يوم هيحصل على بيضة ذهب مقابل الكثير من المال.

حدوتة الأرنب والسحلفاة

كان يا مكان ما يحلى الكلام اللي في ذكر النبي عليه الصلاة والسلام، كان في أرنب وسحلفة أصحاب خالص. قالت رايح فين يا أرنب قال لها: تعالى نتسابق واللي يوصل في الأول يبقى هو اللي فاز.

بدأ السباق والسحلفه ماشيه بطيء جدًا والأرنب عمال يجري على أقصى سرعة، لما حس نفسه قرب يوصل نام شويه تحت الشجرة. والسحلفه فضلت تحاول وتحاول لحد ما وصلت قبل الأرنب.

لما صحى الأرنب يفتكرها لسه بعيدة، قعد يجرى براحته لحد ما وصل لقيها كسبت السباق. زعل الأرنب وعرف أن المحاولة تؤدي إلى النجاح أما الكسل يؤدي إلى الفشل.

تحدثنا في هذا المقال عن قصص أطفال قبل النوم مكتوبة بالعامية، وحكينا أجمل هذه القصص التي يقبل الأطفال على سماعها، وكل قصة فيها عظة وعبرة يتعلم منها الطفل.

موضوعات من نفس القسم
اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.