حواديت أطفال قبل النوم باللهجة المصرية

حواديت أطفال قبل النوم باللهجة المصرية أهلًا ومرحبًا بكم أعزاءنا الصغار في حدوته جديدة رائعة وذات قيم نبيلة لكي يستفيد منها جميع الأطفال، فهي مليئة بالتشويق والمتعة.

لذلك تابعونا لكي تستمعوا إليها وتفهموا معناها جيدًا، هذه حواديت أطفال تكون باللهجة المصرية الجميلة التي تجذب الانتباه للقارئ ويحبها الجميع ويحب نطقها.

أحداث حواديت أطفال

  • حواديت أطفال كان يوجد طفلة اسمها هند لا تنام إلا من خلال قصة تحكيها لها والدتها كل يوم، وفي هذا اليوم قررت هند أن يقوم الأب بهذا الدور وطلبت من والدها أن يحكي لها حدوته لكي تنام وهي سعيدة، وافق الأب وحضر معها إلى الغرفة وسألها ماذا تريد أن تسمع.
  • ولكن هند أرادت أن يحكي الأب ما يراه مناسبًا، وبالفعل قام الأب بسرد حدوته رائعة بلهجتهم الجميلة عن ثلاث أخوات بنات يعملون في مطعم مع والدتهم كل يوم، ويساعدون والدتهم في العمل من غير غضب أو ملل.
  • الآن والدهم متوفي ولا يوجد أي شخص يتعاون والدتهم، فكان الشغل مقسم بينهم، ليلى تذهب للسوق وتشتري كل اللي ناقص من البيت والمطعم، ولولا تجهز الأكل المطلوب للجميع.
  • أما ليالي الأخت الصغيرة فيهم كانت تنظف المنزل وتجعله جميل ورائع، وكان دور الأم الإرشاد عليهم وتعرف أي شيء ناقص عشان تحضره ليلى من السوق كل يوم.

أقرأ أيضًا: قصص اطفال مصورة قصيرة جدا جدا

قصة شجرة التوت من أجمل وأحلى قصص الأطفال

حدوته ثلاث أخوات رائعة وجميلة

  • كان هناك في يوم من الأيام ثلاث أخوات بنات هم ليلى ولولا وليالي كانوا يتميزون بالجمال الشديد وحبهم الكبير لبعض، وفي يوم من الأيام طلبت الأم من ابنتها الكبرى ليلى أن تذهب تشتري الخضار من السوق بدون تأخير.
  • فكان لديهم مطعم يعملون به وكانوا يتميزون بالنظافة والطعم اللذيذ والشهي، وعندما ذهبت ليلى إلى السوق اشترت كل طلباتها اللي كانت محتاجاها زي ما والدتها طلبت بالضبط.
  • ولكن لما رجعت من نفس الطريق خافت تتأخر ففكرت أنها ترجع من طريق ثاني يمكن يكون مختصر، وبالفعل راحت من الطريق الثاني.

ماذا حدث لليلى في الطريق؟

  • تاهت ليلى في الطريق وما كنتش تعرف أن دا هيحصل وقعدت تعيط كنير لحد ما لقت قدامها دب كبير، صرخت ليلى من الخوف لأنها توقعت أنه هياكلها ومفيش حد يحس بيها أبدًا.
  • لكن لقت الدب بيكلمها ويقولها ما تخفيش انا مش هأذيكي أبدًا أنا عارف انتى مين وأخواتك فين، استغربت ليلى من كلام الدب العجيب عنها وعن أخواتها، قال الدب لليلى انتى لكي أختين اسمهم لولا وليالي.
  • وانتى تهتي في الغابة وأنا عارف أوصلك ازاي بس لازم تسمعي كلامي، اندهشت ليلى أزاي الدب عارف عنها كل حاجة، لكن هي سألته عرفت دا كله منين، قالها أخواتك هنا في المكان دا كانوا راحوا يدوروا عليك وأنا قولت لأخواتك هدور عليها وأجبها.
  • وبالفعل شافت ليلى أخواتها وفرحت كتير إن مفيش حاجة حصلت لهم لحد دلوقت، ولكن الدب طلب منها طلب غريب عشان يسيبها تروح هي وأخواتها من غير ما يؤذي أي حد فيهم.
  • فرحت ليلى وقالت اطلب اللي انت عوزه وأنا أنفذه كله من غير ما أتأخر، بالفعل فرح الدب أنه وجد اللي كان يبحث عليه من زمن وهي ثلاثة خصلات من شعر ثلاثة بنات أخوات.

سألت ليلى الدب عن طلبه

  • قالت ليلى للدب عاوز منى اية انا وأخواتي، قال الدب عاوز خصلات من شعرك أنتى وهما يكون عددهم ثلاثة من كل واحدة خصلة واحدة قالت ليلى عوزهم ليه دا طلب غريب أوي.
  • قال الدب دا شيء يخصني أنا عاوز بالضبط ثلاث خصلات عشان اسيبكم تروحوا لمكانكم، وقالها مش من حقك تسألي لازم تنفذي وبس، وأخواتك هنا لحد ما يحصل دا.
  • وافقت ليلى وقصت خصلة من شعرها ومن شعر أخواتها ولكن الدب قالها عليك إنك تروحي بيهم لثلاث جبال وتحطي الخصلات بنفسك وإلا هاذي أخواتك.
  • قالت ليلى انت بتطلب كدا ليه قالها دا مش من اختصاصك انت اعمل اللي أنا عوزه ومتتأخريش عن أسبوع.
  • خافت ليلى على أخواتها وقررت تعمل اللي الدب عوزه بالضبط عشان تحافظ على حياة أخواتها من شره، ولكنها طلبت منه يحافظ على أخواتها وهي مش تتأخر عن أسبوع بالضبط، وافق الدب وأكد عليها أنها لا تتأخر.
  • أخوات ليلى سمعوا الكلام ولكن في منهم بنت رفضت إن ليلى هي اللي تروح.
    • وطلبت إنها تروح هي لأنها أسرع منها لكن ليلى رفضت.
    • الدب شاف تصميم كل واحدة فقرر إن هو اللي يختار بالفعل عمل الدب قرعة بينهم وطلعت بنت ثانية غير ليلى.
  • لكن ليلى صرخت وبكت إنها هي السبب في كل دا ومش هتورط أختها في المكان دا.
    • لأن الثلاث جبال مكان بعيد جدًا ويحتاج إلى نفس طويل وصبر.
    • وهي كانت خيفة على أختها من المشقة والتعب.

شاهد أيضًا: قصة الولد الشقي هادي قصيرة وجميلة جدًا

قصة الأسد والفأر مكتوبة للأطفال الصغار

ليلى والجبال الثلاثة

  • راحت ليلى تجرى عشان تكمل الجبال الثلاثة قبل الأسبوع.
    • ولكن أخذت ثلاثة أيام عشان توصل لأول جبل.
    • فخافت كثير أنها تتأخر عن الميعاد وأخواتها يتأذوا بسببها.
    • ولو فضلت ماشية بالطريقة دي لن توصل في الميعاد.
  • وبالفعل جرت عشان توصل للجبال في أسرع وقت، وصلت للجبال الثلاثة في الميعاد.
    • وفرحت أنها عملت زى كلام الدب بالضبط وضعت الخصال على الجبال.
    • ولكن لما رجعت لنفس المكان في الغابة لم تجد أخواتها في نفس المكان.
  • قعدت تبكي وتجرى في كل الغابة، وبعد كدا جرت على والدتها عشان تسامحها على فعلتها دي.
    • أنها كانت السبب في ضياع أخواتها لما دخلت الغابة وغيرت الطريق.
    • ولو كانت مشيت من نفس الطريق كانت رجعت بسلام هي وأخواتها.
    • وفضلت ليلى حزينة بشكل كبير وتتمنى الموت على فعلتها.

مفاجأة ليلى بأخواتها

  • لما رجعت ليلى للبيت لقت في حرس على باب البيت والمكان فيه سعادة وفرح.
    • فدخلت ووجدت أخواتها موجودين، فرحت ليلى كثير بعودة أخواتها بكل سلام من غير أذية من الدب.
  • وسألتهم إيه اللي حصل، رد أخواتها عليها كل حاجة هنعرفها لما نروح القصر.
    • مشيت ليلى مع أخواتها والحرس وهي مش فاهمة أي حاجة.

القصر ورجوع الأميرة

  • لما دخلت ليلى القصر لقت أميرة جميلة جريت عليها تشكرها على عودتها للحياة مرة ثانية.
    • قالت ليلى أنا مش فاهمة حاجة.
    • ردت الأميرة عليها وقالت أنا الدب اللي كان يكلمك في الغابة كان في سحر معمول عليا.
    • ولا يمكن أنه يزول إلا بثلاثة خصلات من ثلاثة بنات أخوات.
  • وأنا اخترتكم انتم عشان تساعدوني، ردت ليلى أنا سعيدة إنك رجعتي لبيتك.
    • وبقيتي أميرة جميلة الكل يحبك.
    • وكان للأميرة الجميلة ثلاثة أخوات أمراء طلبته منهم الأميرة إنهم يتجوزوا من الثلاث بنات دول لأنهم بنات جميلة.
    • وبالفعل وافقوا والبنات سعدوا بالطلب دا وفرحوا بيه، لأنهم متوقعوش أن كل دا يحصل.

عودة ليلى لوالدتها

  • ليلى راحت لوالدتها عشان تتكلم مع والدتها عن طلب الأمراء، الأم فرحت كثير وكانت سعيدة بالطلب دا.
  • وقررت تقفل المطعم عشان تكون بجانب بناتها ومفيش حاجة تأخرها عنهم.
  • فرحت ليلى بسعادة والدتها، وتم الفرح في سلام وحب بدون أي مشاكل وقلق.

ما رد هند على حواديت أطفال؟

  • فرحت هند بالقصة لأنها فيها متعة وتشويق حتى أنها قالت لوالدها أنها كانت عوزه تكون مكان ليلى.
  • وتروح هي تحط الخصلات على الجبل في الوقت المحدد.
  • وقالت هند أنها حزينة على أن في ناس تتمنى أذية غيرها وتتمنى إن الكل يحب بعضه عشان يكون هناك حب وسلام بين الجميع.

قصص أخرى:

في نهاية قصتنا تعلمنا من حواديت أطفال أن نساعد كل من يحتاج إلينا ولكن لا يجب أن يكون هناك خطر علينا.

وتعلمنا أيضًا أن اللي يعمل الخير يحصد الخير ويلاقي أحسن من اللي عمله، إذا عجبتك القصة لا تنسوا لايك وشير للمقال لتعم الفائدة على الجميع.

شاهد أيضًا